Rejestr wyborców
Rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dla wyborów do Sejmu RP i do Senatu RP, dla wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego, dla wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, dla wyboru wójta, burmistrza i prezydenta miasta, a także do sporządzania spisów osób uprawnionych do udziału w referendach.
Stały rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wyborcze. Rejestr wyborców dzieli się na część A, która obejmuje obywateli polskich i część B dla obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej. Wyborca może być wpisany tylko do jednego rejestru wyborców.
Zgodnie z art. 5 pkt. 9 Kodeksu wyborczego przez pojęcie stałe zamieszkanie należy rozumieć zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu. Stałe zamieszkanie jest sprawą faktów i okoliczności świadczących, że w miejscu pobytu koncentrują się ważne interesy życiowe, majątkowe i inne danej osoby. Decyzję o wpisaniu do rejestru wyborców urząd wydaje w sytuacji, kiedy zostanie udowodnione, że wyborca stale zamieszkuje pod określonym adresem. Wnioskodawca musi udokumentować fakt stałego zamieszkania na terenie Gminy Tychowo poprzez przedłożenie np. kopii dokumentu własności czy najmu, oświadczeń o stałym zamieszkaniu złożonych przez osoby wspólnie zamieszkujące w danym lokalu lub np. właściciela/najemcę, dołączając kopię umowy o pracę, zaświadczenie o zatrudnieniu czy innych oświadczeń z instytucji/organizacji.
Wnioskodawca zgłasza się osobiście
Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (niżej załączniki).
2. Pisemna deklaracja.
3. Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Ważne informacje:
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Miejski w Tychowie
ul. Bobolicka 17
78-220 Tychowo
Pokój numer 1a
Tel. 943160266
Udostępnianie rejestru wyborców. Reklamacja na nieprawidłowości.
Rejestr wyborców jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy przez cały rok.
Na nieprawidłowości w rejestrze mogą być wnoszone reklamacje.
Czas załatwienia sprawy:
Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do stałego rejestru wyborców wydaje się w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku.
Udostępnienie rejestru wyborców następuje po złożeniu wniosku.
Tryb odwoławczy
Na decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców wnioskodawca może wnieść skargę do Sądu Rejonowego w Białogardzie za pośrednictwem Burmistrza Tychowa w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
Na decyzję nieuwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie z rejestru wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru może wnieść skargę do Sądu Rejonowego w Białogardzie za pośrednictwem Burmistrza Tychowa w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
Akty prawne dotyczące sprawy
1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349 oraz z 2019r. poz.273 ze zm.).
2. Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzecząpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2011 r. Nr 158, poz.941 ze zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 listopada 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U z 2018 poz. 2209).
Wniosek:
• Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
• Deklaracja do wniosku o wpisanie do rejestru wyborców
• Wniosek o udostępnienie rejestru wyborców